طی سالهای اخیر حساسیت و اهمیت مرکز فوریت های ۱۱۰ برای عموم مردم جامعه عیان شده و امروزه این شماره تلفن سه رقمی جایگاه مهمی بین شهروندان برای رسیدگی به حوادث هر شهر پیدا کرده است.

طی سالهای اخیر حساسیت و اهمیت مرکز فوریت های ۱۱۰ برای عموم مردم جامعه عیان شده و امروزه این شماره تلفن سه رقمی جایگاه مهمی بین شهروندان برای رسیدگی به حوادث هر شهر پیدا کرده و به نوعی می توان ابراز کرد که شماره تلفن ۱۱۰ در دسترس ترین شماره هنگام بروز اتفاقات برای مردم است.

احتمالا از مقدمه فوق متوجه شده اید که سوژه یادداشت امروز چنار در خصوص پیامدهای منفی تغییرات ایجاد شده مبنی بر تجمیع مرکز فوریت های ۱۱۰ است که زمینه ساز نارضایتی گسترده شهروندان جهت خدمات دهی آن را فراهم کرده و منجر به ابراز گلایه های فراوان مردمی درباره عملکرد این سامانه شده است.

عدم آشنایی کامل اپراتورهای مستقر در مرکز استان با شهرستان ها و روستاهای آن، ناآگاه بودن از اسامی محله ای شهرها (این موضوع در شهرهایی همچون محلات به شدت مشاهده می شود که شهروندان بیشتر از اسامی محله ها استفاده می کنند تا نامگذاری رایج بر خیابان ها)، کندی در حضور ماموران به واسطه اعلام حادثه از مرکز استان به شهرستان و… برخی از مشکلات این طرح است که اعتراض شهروندان را به دنبال داشته است.

بازخورد برخی تماس های مردمی با مرکز ۱۱۰ بدین شکل بوده که اپراتور این سامانه بدون اعلام نام خیابان اصلی و فرعی نتوانست موقعیت کوچه ها را تشخیص دهد و… نکته جالب در این بین آن است که بخش عمده ای از ماموران با سابقه و زبده نیروی انتظامی ضعف موجود را قبول دارند و در پیام های مختلفی نیز شهروندان را تشویق به تماس با شماره مستقیم مرکز فوریت های پلیسی شهرستان محلات جهت سرعت عمل بیشتر نیروی انتظامی می کنند.

سوال اساسی این است که همه مردم و مسئولان به حساسیت کار ماموران و اهمیت ثانیه ها در ورود این قشر به گزارش های اعلام شده آگاه هستند. حال جان، مال و امنیت شهروندان به چه قیمتی دستخوش تغییراتی بنیادی از این جنس شده که ممکن است باعث از بین رفتن زندگی و آینده یک شخص به دلیل اتخاذ تصمیماتی شود که نظر مردم در آن میان جایگاهی نداشته است.

  • نویسنده : علی اسکندری