یکی از مشکلاتی که طی سالهای اخیر همیشه گریبانگیر ورزش شهر بوده بحث کم آبی و بروز خشکسالی است که منجر به آسیب و خسارت های فراوانی به مجموعه های ورزشی شده و در تازه ترین اتفاق، چاه آب استادیوم تختی محلات که با رایزنی های زیاد به مدار خدمات دهی بازگشته بود توسط آب منطقه ای پلمپ و عملا از دسترس خارج شد.

یکی از مشکلاتی که طی سالهای اخیر همیشه گریبانگیر ورزش شهر بوده بحث کم آبی و بروز خشکسالی است که تاثیرات منفی محسوسی به دنبال داشته و منجر به آسیب و خسارت های فراوانی به مجموعه های ورزشی شده است و در تازه ترین اتفاق، چاه آب استادیوم تختی محلات که اخیرا با رایزنی های زیاد به مدار خدمات دهی بازگشته بود توسط آب منطقه ای پلمپ و عملا از دسترس خارج شد. یکی از هیات هایی که بیشترین آسیب را از این موضوع دیده هیات فوتبال شهرستان می باشد که در ادامه گفت و گوی ما با «رضا رضایی» رییس هیات فوتبال محلات را خواهید خواند:

* ابتدا در خصوص نحوه تامین آب استادیوم و در کل مجموعه های ورزشی توضیح می دهید؟

مجموعه ورزشی استادیوم تختی شامل ۲ زمین چمن، ساختمان اداری اداره ورزش و جوانان، استخر سرپوشیده، سالن چند منظوره، سالن رزمی، سالن تیراندازی، پیست دوومیدانی، سایت تیراندازی و دفاتر هیات های ورزشی و… است و یکی از بزرگترین مشکلات مجموعه تامین آب مورد نیاز است که در چند سال اخیر هیچ مسئول شهرستانی و استانی نتوانسته آن را حل کند و هرساله شاهد خشکی زمین ها و درختان در فصل گرم سال هستیم. کاملا مشخص است تامین آب مورد نیاز برای دو زمین چمن، بیش از صد اصله درخت و فضاهای سبز استادیوم از عهده هیات فوتبال خارج است و با مشکلاتی که اخیرا به وجود آمده و عدم دسترسی به آب قنات این معضل صد چندان شده و در آینده خشکی زمین ها، درختان و فضای سبز استادیوم را به دنبال خواهد داشت.

* مشخصا در رابطه با وضعیت کنتورهای آب و چگونگی دریافت آب توسط استادیوم توضیح می دهید؟

کل مجموعه استادیوم دارای دو کنتور آب است که کنتور اصلی ورودی درب جنوبی استادیوم قرار دارد و جهت تامین آب استخر، سالن ها و زمین ها استفاده می شد که در حال حاضر بیش از ۴۰۰ میلیون تومان بدهی دارد که علت اصلی بدهی نداشتن ظرفیت مناسب است که در نتیجه هزینه آب تصاعدی بالا می رود، همچنین خرابی کنتور و هدررفت آب به علت پوسیدگی لوله های قدیمی از دیگر مشکلات است. کنتور دوم در درب شمالی واقع شده که تا شهریور ۱۴۰۲ خانگی و کوچک بود ولی با پیگیری های فراوان مجوز نصب کنتور بزرگ گرفته شد اما متاسفانه ظرفیت پایینی دارد و قطعا مصرف تصاعدی محاسبه و هزینه چندین برابری و بدهی سنگین را به دنبال خواهد داشت.

* پس از بازسازی چمن استادیوم تغییراتی در وضعیت آب آن رخ داده و همکاری هایی توسط مالکان قنات هم صورت گرفت. این اتفاقات به چه شکل بود؟

در زمان تاسیس استادیوم تختی (بیش از ۵۰ سال پیش) آب چاه جهت آبیاری زمین چمن شماره یک پیش بینی شده بود ولی در سال های اخیر به علت فاضلاب کشی و خشکسالی آب چاه خشک شد و چاه به عنوان مخزن ذخیره آب قنات استفاده می شد. پس از بازسازی زمین چمن شماره یک تعدادی از مالکان قنات سهم آب خود را وقف استادیوم کردند که این سهم آب به داخل چاه (به علت پایین بودن سطح ارتفاع) هدایت و پس از آن به مخزن اصلی آب استادیوم انتقال داده می شد و در واقع چاه آب استادیوم تختی تنها راه جمع آوری سهم آب قنات جهت انتقال به مخزن استادیوم بود.

* اخیرا و علیرغم تلاش هایی که برای تامین آب استادیوم صورت گرفته بود، اما چاه آب پر و پلمپ شده است. علت این اتفاق چه بود؟ بهمن ماه امسال اداره آب منطقه ای اقدام به پر و پلمپ نمودن چاه آب استادیوم کرد که با پر کردن چاه کلا آب قنات که با رایزنی های فراوان در اختیار ورزشکاران قرار داده شده بود از دسترس خارج شد. هیات فوتبال با مشکلات فراوان در سالهای اخیر تمام تلاش خود را انجام داد تا تنها دلخوشی بیش از دو هزار فوتبالیست را حفظ و نگهداری کند و امسال هم زمین های چمن در آذرماه بدون اعتبار و کمک دولتی با هزینه ای بالغ بر ۲۰۰ میلیون تومان ترمیم، کاشت، خاکریزی و کوددهی شد اما مشکل همیشگی این چند سال اخیر بی آبی بوده و بارها و بارها علیرغم پیگیری ها و مکاتبات فراوان، زمین ها را به سمت نابودی و خشکی برده که با وقوع اتفاقات اخیر قطعا شاهد شرایط بدتری خواهیم بود.

  • نویسنده : محمد غنی زاده