یکی از اقداماتی که استفاده از آن در سالهای اخیر مخصوصا در شهرهای با امکانات کمتر پزشکی همچون محلات رواج بیشتری یافته، فعالیت اورژانس هوایی است که باعث جلوگیری از اتلاف زمان به منظور ارائه خدمات پزشکی به شهروندان شده و نقش مهمی در نجات جان انسان ها ایفا کرده است.

حوزه بهداشت و درمان از گذشته تا به امروز همواره جز یکی از دغدغه های شهروندان محلاتی محسوب می شده و دارای منتقدین زیادی بوده و علیرغم تلاش کادر بهداشت و درمان در شهرستان، کیفیت و نوع ارائه خدمات این حوزه در مواردی باعث ایجاد مشکلات جدی برای مردم شده است. یکی از اقداماتی که استفاده از آن در سالهای اخیر مخصوصا در شهرهای با امکانات کمتر پزشکی همچون محلات رواج بیشتری یافته، فعالیت اورژانس هوایی است که باعث جلوگیری از اتلاف زمان به منظور ارائه خدمات پزشکی به شهروندان شده و نقش مهمی در نجات جان انسان ها ایفا کرده است.

/ محل فرود هلیکوپتر؛ معضلی که همچنان پابرجاست /

شروع فعالیت رسمی اورژانس هوایی در محلات تقریبا به سال ۱۳۹۹ برمی گردد که با حضور بالگرد اورژانس در شهرستان و فرود در محل اداره راه و شهرسازی اقدام به انتقال بیماران به مرکز استان کرد. این موضوع طی سالهای بعد شدت بیشتری به خود گرفت و برخی اوقات هلیکوپتر اورژانس هفته ای سه مرتبه عازم محلات می شد و در بسیاری از موارد نیز این حضور سریع اثرگذاری خوبی داشت و جان انسان ها را از مرگ حتمی نجات می داد.

اما با گذشت حدود یکسال از پرواز بالگرد اورژانس به محلات و ارائه خدمات هوایی، پد بالگرد اورژانس در محلات از نظر فنی و موقعیت مکانی مورد تایید مسئولان هوانیروز اصفهان قرار نگرفت و مهرماه سال ۱۴۰۰ و پس از بازدید  رئیس عملیات پایگاه چهارم هوانیروز اصفهان و تیم فنی و رئیس اورژانس پیش بیمارستانی شهرستان محلات از محل پد هوایی بالگرد اورژانس، سرهنگ فلاح از غیر استاندارد بودن این محل و صدور هشدار جلوگیری از منع پرواز هلیکوپتر به شهرستان خبر داد؛ هشداری که البته مثل بسیاری از اتفاقات دیگر جدی گرفته نشد و پروازها از مبدا اراک به مقصد محلات همچنان ادامه پیدا کرد.

/ افزایش انتقادات و گلایه های مردم از محل فرود بالگرد /

اعزام بیماران از محلات به مرکز استان به سرعت قبل کماکان ادامه یافت با این تفاوت که این مرتبه بخشی از بار اعزام ها بر دوش اورژانس هوایی گذاشته شد و آمار اعزام هایی از این جنس افزایش قابل ملاحظه ای پیدا کرد و در ساعت های مختلف (به جز ساعت های ممنوعه برای پرواز بالگرد) شاهد امدادرسانی اورژانس به شهرستان محلات بودیم. با گذشت چند سال از فعالیت هلیکوپتر اورژانس در محلات، آرام آرام شهروندان نسبت به محل فرود بالگرد معترض شدند و خواستار اندیشیدن چاره ای در این راستا بودند؛ اداره راه و شهرسازی که در مجاورت منازل مسکونی کوی بعثت، شهرک امام و کوی آزادگان قرار داشت از گذشته به عنوان محل فرود هلیکوپتر شناخته شده بود و در سفرهای ریاست جمهوری نیز این محل به عنوان پد فرود در نظر گرفته می شد و سالها بعد اورژانس هوایی نیز مجددا از همین محل غیراستاندارد برای خدمات دهی به شهروندان استفاده کرد.

موقعیت بسیار نزدیک اداره راه با منازل مسکونی، وجود موانع متعددی همچون سوله و ساختمان های اداری اداره های راه و شهرسازی و اخیرا هم فرمانداری و اداره اطلاعات، مشکلات و معضلات فراوانی را برای مردم و هم برای خلبانان هلیکوپترها به وجود آورده بود و مسئولان هوانیروز هم که سالهای قبل اخطارهایی در خصوص وضعیت نامناسب پد هلیکوپتر صادر کرده بودند خواستار رفع مشکل و جایگزینی محل مناسب دیگری شدند و برای عدم آسیب به شهروندان مانع فعالیت بالگرد نشدند، اما با ورود به سال ۱۴۰۲ و بی اعتنایی مدیران به هشدارهای داده شده و خطرات احتمالی سرانجام پرواز بالگرد به محلات برای مدتی متوقف شد.

با توقف پروازها به سمت محلات موج انتقادات مردمی به سمت مدیران شبکه بهداشت روانه شد و خردادماه سال ۱۴۰۲ جلسه هم اندیشی حوزه سلامت با معاون فرماندار محلات برگزار و مدیر شبکه بهداشت و درمان رایزنی های لازم جهت افزایش ماشین آلات سنگین در پروژه گودبرداری بیمارستان جدید و هماهنگی با ادارات مرتبط به منظور تسریع در ساخت پد بالگرد اورژانس هوایی را خواستار شد.

در ادامه «مسعود مظلومی» مدیر شبکه بهداشت و درمان محلات از جانمایی مکانی جدید در مجاورت بیمارستان جدیدالاحداث محلات در بلوار شهید چمران جهت احداث پد هلیکوپتر خبر داد و گفت: در آخرین پرواز بالگرد اورژانس هوایی به شهرستان محلات، خلبان هوانیروز وجود سازه هایی در نزدیکی پد هوایی را مانع پرواز دانست که با رایزنی های انجام شده با اداره کل راه و شهرسازی این موانع برطرف شد اما با وجود ۲ سوله در محوطه اداره راه و وجود خطراتی برای کریدور پروازی، مکانی در مجاورت بیمارستان جدید شهرستان دیده شده که در اسرع وقت کار اجرایی آن انجام می شود.

پس از اعلام این خبر و شروع مجدد پروازها، مدیر شبکه بهداشت و درمان، تعدادی از کارشناسان هوانیروز اصفهان، مسئول اورژانس هوایی و کارشناسان فوریت های پزشکی شهرستان تیرماه سال گذشته از محل جدید پد اورژانس هوایی بازدید و محل مورد نظر را جهت ساخت پد فرود بالگرد اورژانس هوایی تایید کردند، اما با گذشت هشت ماه از وعده داده شده همچنان پروازها به سمت اداره راه در حال انجام است و اقدامی برای احداث پد هوایی در محل بلوار شهید چمران صورت نگرفته است.

/ مجوزات لازم جهت ساخت پد هوایی اورژانس دریافت شد/

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان محلات در گفت و گو با خبرنگار چنار به تشریح آخرین اقدامات صورت گرفته پس از گذشت هشت ماه از وعده داده شده پرداخت و اظهار کرد: پیگیری‌های لازم جهت احداث پد جدید هلیکوپتر در بلوار شهید چمران و جنب بیمارستان جدید الاحداث انجام شده و هفتم اسفندماه مجوزات قانونی در کمیسیون ماده ۲۳ صادر شده است.

«مسعود مظلومی» خاطرنشان ساخت: پیگیری های لازم در خصوص عملیات احداث پد جدید اورژانس هوایی صورت گرفته و از ابتدای سال ۱۴۰۳ و با توجه به آماده بودن نقشه های محل و همچنین صدور تاییدیه از طرف کارشناسان فنی هوانیروز اقدامات عمرانی جنب بیمارستان جدید الاحداث محلات واقع در بلوار شهید چمران صورت خواهد گرفت.

وی بیان کرد: یکی از موارد مهم در این راستا آماده سازی محل دسترسی ورود آمبولانس از ابتدای خیابان به سمت محل فرود هلیکوپتر است که خدمات رسانی به شهروندان و بیماران مناسب تر صورت گیرد که طی مذاکرات انجام شده با شهرداری محلات این نهاد قول‌ مساعدی به منظور همکاری و ایجاد راه دسترسی برای آمبولانس در محل فوق داده و امیدواریم طی پنج ماهه ابتدای سال ۱۴۰۳با توجه به صدور مجوزات قانونی شاهد بهره برداری از پد جدید اورژانس هوایی محلات باشیم.

  • نویسنده : علی اسکندری